onsdag 8 april 2020

Ketoner och blodsocker

Jag tycker det är intressant att hålla lite koll på blodsocker och blodketoner så jag köpte en blodsocker/ketonmätare för några år sedan. När jag började kolla detta upptäckte jag att mitt fasteblodsocker var lite väl högt. Det ska ligga mellan 4.0 och 6.0. Mitt låg ibland på över 7. Efter en del testande utan att få ner det (trots ketogen kost) fick jag till slut ner det med hjälp av kortare och längre fastor. Sedan dess har jag lätt kommit in i ketos när jag ätit strikt och haft ett blodsockervärde på under 5. Även om jag inte har fastat på ganska länge nu.
När jag kollade den 14/1 i år hade jag ett ketonvärde på 2.6 och blodsockervärde på 4.9. Sedan fick jag ju min behandlingplan den 24/1 och på doktorns inrådan drog jag ner på grönsakerna, d.v.s. jag äter ÄNNU mindre kolhydrater än tidigare, och ökade proteinet. När jag kollade värdena den 17/3 var ketonvärdet 0.6 och blodsockervärdet 5.8 😮. Jag vet att mycket protein kan påverka blodsockret, men skillnaden mot hur jag åt innan är inte jättestor. Jag har svårt att komma upp i de proteinmängder som doktorn tycker jag ska äta.

När jag var hos doktorn senast fick jag så otroligt mycket information så det var först några dagar efteråt när jag landat lite som jag började fundera på varför jag egentligen ska äta så mycket protein. Har förstått nu att det tydligen behövs mycket protein för att läka en skadad tarm. Ska fråga om bla blodsockret och ketonerna när jag har nästa återbesök den 28/4. Vet inte om det är ok med denna påverkan. Har en lååång lista med olika frågor som jag ska ställa nästa gång 😊.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar