tisdag 21 april 2020

Alkohol

Det sägs att 75% av alla sockerberoende också är alkoholberoende. Många slutar genast med alkohol när de påbörjar behandling av sitt sockermissbruk. Jag gjorde inte det. Jag har inte upplevt att alkohol har varit ett problem för mig.

När jag gjorde en SUGAR (ett test som undersöker en persons förhållande relation till socker- mjöl- och annan mat) i juli 2018 fick jag ett kvitto på att jag verkligen är sockerberoende. Det är ett värdefullt kvitto, för inte så sällan kan man inbilla sig att man inte är så sockerberoende och nog kan äta det där söta bara för den här gången. Har man det svart på vitt så vet man att man är man sockerberoende. Punkt.

När man gör en SUGAR går man även in lite på andra droger och i mitt fall visade det inte på något annat beroende än socker. Fram tills dess drack jag ett eller två glas vin med låg sockerhalt ibland. Rekommendationen från terapeuten som utförde testet på mig var dock att ändå inte dricka alkohol. Det kanske kan reta någon receptor och det gör allt bara svårare. Strax där efter drack jag mitt sista glas vin. Det var i augusti 2018.
Jag trodde nog att jag skulle sakna det, men det intressanta är att jag inte har saknat det en enda gång. Däremot har jag tänkt många gånger att "det är så skönt att slippa den skiten". Fast jag tidigare inte har upplevt att jag haft problem med det kom jag plötsligt på flera tillfällen där det råkat bli lite för mycket. För mycket för mig kan mycket väl vara två glas vin eftersom jag inte drack så ofta så tålde jag inte så mycket. Vissa dagar var jag också känsligare. När det blev minsta lilla för mycket tappade jag för det första ofta kontrollen över maten och började överäta. Sedan kunde det också börja hoppa grodor ur munnen på mig. Jag sa alltså saker som jag skämdes för att jag sagt både direkt när jag sagt det och under lång tid framåt.

Nu kan jag inte komma på en enda anledning till att dricka något alls. Det känns bara otroligt meningslöst. Att sluta med alkohol är ett av de bästa valen jag gjort i livet. Det brukar jag säga till mina tonåringar här hemma också (som än så länge inte har smakat alkohol).

1 kommentar: