lördag 26 augusti 2017

Vägning en vecka efter avslutad fasta

Det är naturligt att vilja ha en normal vikt. Det är en friskfaktor för mig. Jag mår inte bra när kläderna sitter åt och magfläsket hänger över byxkanten. Det är också ett visst mått på hälsa. Så länge man fortfarande äter hälsosam mat. Tidigare i livet jag har satt viktminskning i första rummet och inte tänkt på om jag får i mig bra näring eller inte. Bara kalorier in och kalorier ut. Numera är det alltid hälsan, sockerberoendet och min överätningsproblematik som går först. Viktnedgång blir en trevlig bonus om det andra funkar.

Sedan tycker inte jag att man behöver gå till överdrift. Man behöver inte vara pinnsmal. Bara det känns bra. BMI är ett mått som fortfarande används mycket, men det är ett svårt mått. Det tar inte hänsyn till om det är muskler, fett och/eller en grov benstomme som väger, men för mig är det ett bra riktmärke. Min vikt ligger lite under BMI 25 nu, d.v.s. övre gränsen för normal vikt. Det är jag nöjd med, men det är ok om jag går ner lite till också. Det känns inte som att jag har bråttom, jag vet att det kommer om jag tar hand om min hälsa, äter bra mat som inte triggar mitt beroende och jobbar med mina friskfaktorer.

Fastar gör jag för hälsans skull, men en trevlig bonus är såklart att vågen visar lite mindre efter en längre fasta. Förra fredagen, när jag hade fastat i nästan fem dygn, visade förstås vågen lite mindre än veckan innan. Veckan som har gått efter att jag avbröt fastan har varit en ovanligt bra vecka. Jag har ätit långsamt, jag har tuggat maten ordentligt och jag har ätit med närvaro. Detta har nog medfört att jag ätit en mer lagom mängd mat. Inget av detta är självklart när det gäller mig. Lugnet som infann sig under fastan har hållt i sig. Trots fullt upp denna veckan också. Jag har haft mycket bra energi. Både mentalt och fysiskt. Har sovit riktigt bra och vaknat utvilad flera nätter den här veckan. Inte heller det någon självklarhet när det gäller mig. Bara att njuta och hoppas det håller i sig. Länge.
Allt detta har bidragit till att jag faktiskt gått ner ytterligare några hekto den här veckan. Annars hade jag förväntat mig att jag skulle ha gått upp lite eftersom jag inte hade någon mat i mag-tarmkanalen när jag vägde mig sist och att jag nu har ätit som vanligt i en hel vecka. Fast kanske inte riktigt som vanligt då. Att äta för fort och inte vara närvarande när man äter bidrar ofta till att man äter för mycket. Sedan är det ju mejerierna förstås. Det kanske också påverkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar