onsdag 9 augusti 2017

Friskfaktorer

En friskfaktor är något som håller suget efter t.ex. socker borta och håller en abstinent. När man lever i tillfrisknande från vilket beroende som helst är det viktigt att identifiera sina friskfaktorer och använda dem. Friskfaktorerna, vad som funkar, kan var väldigt olika för olika personer. Under de här 20 månaderna sedan jag började på Sockerskolan har jag provat många olika friskfaktorer. Några har jag haft hela tiden och några har bytts ut under tiden.

Några av mina viktigaste friskfaktorer som jag gör ofta:

Att planera mina måltider och andra aktiviteter.
Äta bra mat som inte höjer blodsockret.
Att regelbundet ha kontakt med andra sockerberoende och överätare
Att skriva t.ex. i den här bloggen.
Ensamtid hemma.
Träffa vänner.
Se till att få närhet och värme (oxytocinhöjande).
Pyssla.
Ta någon behandling som massage eller manikyr alt, pyssla om mig själv hemma.
Skriva tacksamhetslista.
Prioritera vila och återhämtning.
Promenera.
Lyssna på musik eller någon inspirerande podcast.
Läsa.

Idag har jag t.ex. umgåtts med min älskling, mina föräldrar och mina barn, pratat med en sockersyster på telefon, varit på manikyr och sedan lagt fotopärlplattor. En bra dag :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar