måndag 14 augusti 2017

Dags för en längre fasta igen

Sedan igår eftermiddag är jag fastande och har bara druckit vatten, te och kaffe. Jag tycker det är spännande med fasta och vilka effekter det har på kroppen. Läser mycket av Jason Fung på Kostdoktorn. Även Jonas Bergqvist skriver en del om periodisk och terapeutisk fasta. Det jag läser verkar väldigt logiskt för mig. Dessutom kan jag ju själv känna de positiva effekterna i min kropp. Det blir en helt annan energi (särskilt efteråt), matfixeringen minskar och jag kan känna om jag är hungrig, mätt eller bara sugen. För mig som har varit rätt fixerad vid att äta och haft svårt att känna hunger- och mättnadskänslor i större delen av mitt liv är det en stor sak.
Jag har fastat som vanligt sedan förra gången jag fastade lite längre, d.v.s. hoppat över frukosten de flesta dagar och dessutom lunchen två dagar i veckan. Det flyter på utan några som helst problem. Någon gång har jag valt att äta frukost, men det resulterar i att jag inte är hungrig vid lunchtid istället. Jag får inte för lågt blodsocker av att fasta. Att äta en kost som oftast är ketogen medför att man slipper blodsockersvängningar och sug som kommer av det. Ett för lågt blodsocker kan endast orsakas av ett tidigare för högt blodsocker. Eller av en insulinproducerande tumör och det är tack och lov inte särskilt vanligt.

Mitt fasteblodsocker är nästan alltid lite högt (över 6, ibland nästan 7), men från och med fjärde dagen på förra långfastan var det 5.2. När jag började äta igen gick det raskt upp till samma nivåer som innan fastan igen. Detta vill jag undersöka ytterligare en gång. Idag på morgonen var mitt fasteblodsocker 6.2 och det är oftast där det ligger. Mätte blodsockret även på eftermiddagen när jag kom hem från jobbet. Då var det 6.1. Inget blodsockerfall där alltså.

Jag vill också se om det funkar att fasta längre när jag jobbar. Det längsta jag har fastat när jag jobbar är två dygn. Sedan ska jag testa om det funkar att träna som vanligt (det lilla jag nu tränar) när jag fastar. Idag gick det i alla fall bra att köra en uppvärmning och sedan ett kort styrkepass, men då hade jag bara fastat knappt ett dygn.

Får se hur länge jag håller på den här gången. Max till middag på fredag kväll är det tänkt. Om det inte känns bra kommer jag att avbryta innan. Målet är att må bra/bättre, inte tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar