måndag 21 augusti 2017

Mejerifritt - middagstips

Jag brukar göra en plan i huvudet för vad vi ska äta för några dagar framåt och se till att det finns mat hemma till det. Nu när jag ska köra mejerifritt, vilket jag tycker är lite mer utmanande, har jag gjort en plan för 2-3 veckor framåt. Här är några rätter som jag använder.
Het limekyckling
Till dessa rätter äter jag nästan alltid grönsaker med olivolja, avokado, oliver och ofta hemgjord majonnäs. Kokosgrädde är jag lite less på så det använder jag inte så mycket för tillfället.
  • Het Limekyckling. Den här rätten har varit nummer ett sedan jag upptäckte den i april. En riktig favorit. Jag brukar ta bara hälften av den sambal oelek som står i receptet. Det blir lagom starkt för oss.
  • Fläskfile, oxfile e.dl med vitlökssmör och stekta vaxbönor. LCHF-pommes vet jag inte om jag vill kalla det, men gott är det! Fläskfilen saltar jag och pepprar, bryner i smör eller kokosolja och lindar sedan in i folie. Den får gå i ugnen på 200 grader tills innertemperaturen är 75 grader.
  • Tacokryddad nötfärs med stekt rödlök och champinjoner. Bryn nötfärs och krydda med salt, peppar, spiskummin, oregano, paprika, chilipulver eller vad du gillar och har hemma. Lite på känn.
  • Ugnsstekt lax. Inga konstigheter. Bara stekt i ugn med någon krydda. Nästa gång ska jag testa att ha wasabi på.
  • Hamburgare utan bröd. Eller med bröd. Det finns mejerifria LCHF-bröd om man vill ha det. Här är ett som jag eventuellt ska prova att göra hamburgerbröd av. Annars går det utmärkt att äta med bara ovanstående tillbehör. Hamburgaren göra jag av bara nötfärs med ägg och kryddor.
  • Pulled Pork. Finns massor med recept på nätet. Googla och leta upp ett recept du gillar. Hur gott som helst. Bröd och tillbehör, se hamburgare.

Recept jag ska prova:
Måste ju använda min supergoda hemgjorda kycklingbuljong. I nästa leverans med ekokött jag får har jag bett att få märgben så att jag kan koka köttbuljong också.

Har du något gott mejerifritt LCHF-recept på lager? Tipsa mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar