måndag 1 juni 2015

"Osötat" inte alltid osötat

Socker gömmer sig överallt. Om man får problem när man äter socker eller kolhydrater överhuvudtaget blir man efter ett tag rätt misstänksam. Inte ens livsmedel som i sitt namn påstås vara "sockerfria" är helt säkert det. Bara för att ta ett exempel:

Osötat Solrosrågbröd från Skogaholm. Texten är lite otydlig, om man vill läsa noggrannare kan man kolla här.
Visst, kolhydrathalten är ganska låg för att vara bröd, många andra brödsorter innehåller över 50% kolhydrater, knäckebröd ca 60%, men osötat kan man knappast kalla brödet ovan. Det innehåller nämligen både maltsirap och sirap.

Nu äter vi LCHFare väldigt sällan bröd för förutom att det innehåller mycket kolhydrater innehåller det gluten. Det är vid vissa tillfällen när jag t.ex. är på restaurang där de har nybakat bröd som jag äter det för att jag tycker det är så gott.

En sak som många LCHFare däremot äter ofta och mycket är majonnäs. Det finns ju att köpa färdig om man vill, men VARFÖR innehåller den socker? Findus "äkta" majonnäs innehåller socker. När jag läser innehållsförteckningen undrar jag vad det är som är äkta med den här majonnäsen. Den är inte ens god. Jag gör min egen och i den finns det inget socker. Eller andra tillsatser.
Om man vill vara säker på att inte få i sig socker ofrivilligt ska man äta ren, naturlig mat och laga sin mat från grunden. Det är tyvärr enda sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar