torsdag 25 juni 2015

Sånt som ingen borde köpa 3

Det finns förstås hur mycket som helst i en matbutik som man inte borde köpa hem och äta/dricka av hälsoskäl eller andra skäl, men de varor som jag valt att skriva om här är saker som ALDRIG skulle komma innanför dörrarna i mitt hem. De innehåller skadliga ämnen eller onödigt socker PLUS att de finns både bättre och godare alternativ.

Nästa offer blir således PROVIVA. ProViva innehåller
4-10% tillsatt socker beroende på smak, totalt 8-11% kolhydrater. Att jämföras med COCA-COLA som innehåller 10,6% socker. Inte så stor skillnad mellan Coca-cola och en del ProVivasmaker.

Tillverkaren själv skriver själva om sockret i ProViva och de säger såhär:

"Det socker som finns i ProViva fruktdryck är en kombination av naturligt socker från frukt och bär samt visst tillsatt socker. Sockerhalten ligger i nivå med den naturliga sockerhalten i vanliga fruktjuicer. Med andra ord – totalt sett innehåller ProViva varken mer eller mindre socker än juice."

Så bara för att ProViva innehåller lika mycket socker som vanlig fruktjuice så är det ok? Jag tycker verkligen inte att fruktjuice är ett alternativ, men fruktjuice innehåller faktiskt inget tillsatt socker.

Vidare förklarar de varför ProViva innehåller socker:

"ProViva innehåller socker för den goda smakens skull, men vi strävar hela tiden efter att hålla nere sockerinnehållet. Mängden socker som behövs varierar dock mellan olika fruktsmaker. Somliga behöver mer för att inte få en fadd smak, hos andra kan vi sänka sockerhalten utan att smaken försämras. De flesta ProViva-produkterna innehåller cirka 5 % tillsatt socker."

Jag skulle säga att ProViva sabbar magen mer än den lagar. Många som har problem med gaser får det av just socker och kolhydrater, mig själv inräknat. Om man tycker att man behöver ta Probiotika skulle jag hellre välja PROBI MAGE som, precis som ProViva innehåller Lactobacillus plantarum 299v (LP299V®). Den går att köpa på bl.a. apoteket.

ProViva serveras friskt till inneliggande patienter på sjukhus. Min förre man serverades det när han vårdades på neurokirurgen efter att han opererats för sin hjärntumör. Socker och stärkelse göder cancerceller. Just sayin'...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar