söndag 30 juli 2017

LCHF Focaccia

Det hör verkligen inte till vanligheterna att jag bakar bröd. Jag äter ju inte gluten och jag tycker att de flesta glutenfria alternativ, som det dessutom är låga på kolhydrater, inte är goda. Jag gillar inte när det är kokosmjöl i och brödet smakar kokostoppar tex. Bröd ska smaka bröd, inte kaka. Bröd bakat på mandelmjöl blir ofta stabbigt och torrt på något vis. Fast nu har jag nog ändå hittat en focaccia, med mandelmjöl i, som är riktigt god. Den kommer jag säkert att göra fler gånger.

Det är nästan två år sedan jag åt vanligt bröd och jag insåg att jag nog inte kommer ihåg hur vanligt bröd smakar, men jag tror denna focaccia skulle gå hem hos de flesta. Även de som mest äter vanligt bröd :D.
Receptet har jag hämtat från LCHF-arkivet som jag tycker har många bra recept. Jag tog inte så mycket fetaost och lök (hade ingen rödlök så det fick bli gul lök) som det står i receptet och jag delade brödet i 16 bitar istället för 10. Det är väldigt mättande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar