fredag 28 juli 2017

Städar och rensar

Vi bor lite i minsta laget, jag och mina två barn. Vi har ett litet radhus på tre rum och kök och totalt 81 kvm. Bara en toalett och det är nästan det som är det svåraste :D. För husfridens skull har barnen var sitt rum. Själv sover jag i en alkov i vardagsrummet på suterrängplan. Det funkar ok. Jag försöker tänka på vardagsrummet som "mitt" rum där bara mina saker får vara, men vi använder det allihop när vi t.ex. tittar på TV.

När man bor så här litet får man försöka hålla ordning och det är inte det lättaste. Visst kan man försöka minimera antalet prylar, men det blir trots det en hel del prylar på tre personer som ska förvaras någonstans. Idag började jag hur som helst rensa i hallen. Det var inte så svårt. En massa saker där som borde rensats bort för flera månader sedan. Bort med gamla utväxta kläder och skor. Skor och kläder som det inte är säsong för fick åka upp på vinden. Vi har tack och lov en rejäl vind. Har en garderob i hallen och hela den är egentligen avsedd för skor, men jag gjorde om den så att det är skor i nedre halvan och plats för att hänga t.ex. väskor i övre halvan. Det blev riktigt bra.
Fortsatte med ett par köksskåp där jag har alla livsmedel som inte behöver kylskåp eller frys. Slängde en del gammalt och som jag inte använder längre. Vad sägs om flytande honung där hållbarhetstiden gick ut 2013? Kruskakli som även den gick ut 2013. Mandelsmör som gick ut 2015 och knappt gick att få ur burken o.s.v. o.s.v.

Imorgon fortsätter rensningen med övriga köksskåp och sedan är det dags att sortera alla papper som hamnat i en hög. Det var ett tag sedan sist...

Att rensa och städa ger energi. Det är helt klart en friskfaktor för mig att ha ordning och reda runt omkring mig. Känns som att jag har lättare att andas då. Problemet är bara när man är så trött att man tycker att bara dammsuga det minimala köket känns helt oöverstigligt. Nu har jag haft några veckor semester och till slut kom det lite ork.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar