onsdag 26 juli 2017

Mitt sätt att äta

Jag har ändrat mitt sätt att äta många gånger. Allt från små justeringar till större förändringar för att det ska funka så bra som möjligt för mig. Länge var grunden tre mål per dag, frukost, lunch och middag. Tidigare åt jag sen frukost på jobbet, men efter ett tag rationaliserade jag bort frukosten. Kände inget behov och dessutom ville jag köra periodisk fasta. Två dagar i veckan hoppar jag dessutom över lunchen. Detta har jag kört i snart 9 månader. Under semestern har jag faktiskt inte ätit frukost mer än någon enstaka dag och fortsatt fasta från middag till middag två gånger i veckan. Vid två tillfällen har jag fastat ytterligare lite längre, 48 resp. 111 timmar.

När jag fastar dricker jag bara vatten, kaffe och thé. Inga kalorier alls. Läs mer i inlägget Fasta 111 timmar. Fasta är lättare än man tror. Det finns mycket okunskap och fördomar mot fasta. Häromdagen fick jag en fråga som jag inte riktigt förstår. Frågan löd om jag klarar av blodsockersvängningarna när jag fastar. Mitt blodsocker ligger på ganska precis samma under hela dagen. Jämt och fint. Jag har kollat med min blodsockermätare. Kroppen reglerar själv blodsockret och så länge man inte äter kolhydrater blir det varken för högt eller för lågt.
Min lunch och middag ser väldigt lika ut. Jag försöker variera proteinet, men eftersom jag gillar att göra storkok så kan det bli samma mat flera dagar i sträck. Dock inte samma till både lunch och middag. Jag äter rikligt med grönsaker. Med grönsakerna blir det inte så mycket variation, snarare en liten mängd av många sorter. Syrad vitkål är alltid med. Just nu äter jag lite bönsallad till varje mål. Det ska vara gott om naturliga fettkällor som oliver, avokado och olivolja. Ofta har jag hemgjord majonnäs eller någon annan sås gjord på t.ex. vispgrädde till. Det är ganska mycket på min tallrik när jag ska äta. Det passar mig bäst. Hellre äta mig nöjd två gånger om dagen än halvnöjd tre gånger om dagen.

Målet är att äta mat som höjer blodsockret så lite som möjligt. Hälsofördelarna med det på lång sikt är många. Mer om det i ett annat inlägg, men så länge kan jag tipsa om att googla på inflammation och LCHF. Mitt sockerberoende blir också mycket lättare att hantera med ett stabilt blodsocker. Om man dessutom har problem med utmattningssyndrom är det en stor fördel att bespara sin kropp den stressen och den energin som krävs för att normalisera blodsockret efter varje måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar