söndag 27 mars 2016

Uppföljning blodsocker

Jag har gjort en del efterforskningar i vad mitt höga fasteblodsocker kan bero på. Slängde ut frågor till ett par personer som är kunniga i ämnet, bloggar om det och har skrivit flera böcker.

Så mycket visste jag att jag äter så lite kolhydrater att jag är i ketos, men min lever tillverkar så mycket glukos att jag får ett högt fasteblodsocker. Att detta kan bero på stress visste jag också, men inte riktigt hur det fungerar ändå.

Det svar jag fick från en av de här personerna var att en del personers kroppar kan bli stressade av ketosen i sig, vilket jag inte tror det är i mitt fall eftersom blodsockret har varit ungefär samma oavsett om jag har haft blodketosvärde på 0.4 eller 2.2. Däremot tror jag att det höga blodsockret beror på stress ändå. Ensamma mammalivet är stressigt. Mest stressande tycker jag det är att allt ansvar ligger på mig. Jag har ingen att dela det med på det sätt som de flesta andra föräldrar har oavsett om man lever ihop eller är skilda. Sedan är det ju det där med sömn. Sömnen fungerar långt i från alltid bra. Ibland blir det bara för sent innan jag kommer i säng för att barnen är svåra att få i säng och ibland är jag orolig och stressad och har svårt att sova för det. Sedan har vi en katt som mycket väl kan väcka mig flera gånger per natt. Det har också visat sig i den biokemiska reparationen att bl.a. mina binjurar är stressade. Detta gör att binjurarna frigör en hel del kortisol i min kropp. Kortisol som får levern att producera glukos.
Det råd jag fick var i princip att stressa mindre och sova mer. Det visste jag, men det är som sagt lättare sagt än gjort. Fick även rådet att jag kan prova 1.5 g Glycin till kvällen. Glycin är en icke-essentiell aminosyra som motverkar trötthetskänslor, sömnsvårigheter, hjälper till med återhämtningen och motverkar kortisolet (och sänker då även blodsockret om man har ett högt blodsocker p.g.a. stress). Alla dessa effekter kändes väldigt tilltalande för mig. Nu har jag tagit Glycin i en och en halv vecka och mitt blodsocker har faktiskt gått ner. Innan jag började med Glycin låg fasteblodsockret oftast över 6.0 och nu ligger det oftast under 6.0. Det kanske kommer att gå ner ytterligare efterhand som mina binjurar hämtar sig ännu mer.

Ytterligare ett råd jag fick, som jag inte har testat ännu för att det känns lite jobbigare än att ta några piller, är att dra ner ytterligare på proteinet. Nu äter jag ca 1 g protein/kg som jag vill väga. Rådet var att gå ner till 0.8 g/kg kroppsvikt och ta bort alla mejerier. Avvaktar ett tag och ser om jag kan slippa det. Äter inte jättemycket mejerier, men det känns svårt att äta ännu mindre och proteinnivån känns också svår att minska ännu mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar