torsdag 3 mars 2016

Mossiga matrådgivare i Jönköping

Nyhet i P4 Jönköping idag:
Vi i västvärlden äter fel och blir allt sjukare. Därför har Region Jönköpings Län utbildat 13 stycken s.k. diplomerade matrådgivare. Dessa ska utbilda människor så att de äter på ett bättre och sundare sätt.

Jag tror att det kommer att bli en flopp. Jag lyssnade på en intervju med en av dessa matrådgivare och när jag hörde vilka kostråd hon skulle ge trodde jag knappt mina öron. Vilken planet lever dessa människor på? Det hon skulle förmedla var bl.a. att man ska äta nyckelhålsmärkta produkter (lite fett och mycker socker), spannmål och mycket frukt och grönsaker (mycket grönsaker är jättebra, men mycket frukt betyder också mycket socker). Vidare berättar hon att alla kan äta allting, ingenting är tabu, det är "bara" att begränsa mängden. Hon avslutar med att alla behöver äta socker, även diabetiker. Vi har matats med dessa kostråd i över 30 år och vi har bara blivit fetare och sjukare. Det är väldigt tydligt att de inte fungerar.
Att gå ner i vikt med hjälp av sådana här kostråd fungerar som sagt sällan. Man äter lite fett och mycket kolhydrater, men förr eller senare tröttnar man på att gå omkring och vara hungrig och trött. Kolhydater gör att kroppen skickar ut insulin i kroppen för att bryta ner det och insulinet ger i sin tur sug efter mer. Att äta kolhydrater om man vill gå ner i vikt är dömt att misslyckas. Att byta ut kolhydaterna mot mycket naturliga fett fungerar mycket bättre och ger en mer hållbar viktminskning.

Vilket slöseri med pengar det här är, jag tycker att Region Jönköpings Län skulle kunna använda pengarna till något vettigare. Lyssna gära på intervjun här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar