onsdag 9 mars 2016

Fröknäcke

Fröknäcke brukar jag äta till frukost när jag äter frukost hemma, vilket jag oftast bara gör på helgen. Många sockerberoende triggar på det. Jag har turen att inte göra det. Mitt recept har jag hämtat från boken "LCHF för hela familjen" av Monique Forslund och sedan gjort om det lite så att det passar min smak och min ugn. "LCHF för hela familjen" är förresten en riktigt bra kokbok som jag kan rekommendera alla att köpa.

Grundreceptet innehåller:

200 g solrosfrön
60 g linfrön
100 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
Lite salt
5 dl vatten

Blanda ihop allt ordentligt och låt stå i 10 minuter. Blanda igen. Bred ut smeten så tunt du vill ha det på två plåtar.

Jag brukar byta ut lite av fröerna ovan mot sådant jag har hemma t.ex. pumpakärnor och chiafrön. Har även rejält med rosmarin i och flingsalt ovanpå.
Knäckebröden skär man i 16 bitar per plåt innan man stoppar in dem i ugnen som ska vara inställd på 160 grader varmluft. Man kan också bryta dem när de är klara. Jag brukar ta ut dem efter halva tiden och skära igen, de brukar flyta ihop. Idag glömde jag skära innan så det blev bara efter halva tiden. Det gick bra det också. Jag brukar ha knäckebröden i ugnen i totalt 50 minuter, men det kan variera på ugn, tjocklek och kanske även på vilka fröer man har i. Prova dig fram. Har man dem inne för länge blir de för spröda och har man dem inne för kort tid hinner de inte bli hårda.

Som pålägg är min favorit just nu bregott, skivad avokado och herbamare. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar