söndag 13 mars 2016

När energin återvänder - ketos

De senaste två veckorna har jag varit mycket piggare och haft mycket mer energi än tidigare. Det vände nästan från ena dagen till den andra. En anledning till det är att jag faktiskt är i optimal ketos. Det är ingenting jag har kämpat för den här gången, det har bara hänt ändå nu när jag har mer koll på maten. Ketonerna gör mig pigg, klartänkt, energisk och stark.

Vad är egentligen ketos? Så här förklarar Kostdoktorn:

Ketos är ett tillstånd som innebär att kroppen har extremt hög fettförbränning. Även hjärnan drivs då på fett, via ketonkroppar. Dessa är energimolekyler i blodet (liksom blodsocker) som tillverkas av fett i levern och blir bränsle för hjärnan.

För att få igång ketonproduktionen behöver mängden av hormonet insulin i blodet vara låg. Ju lägre insulin, desto högre ketonproduktion. Och när man har en välkontrollerad rejäl mängd ketoner i blodet så är det ett bevis på att insulinet är mycket lågt – och att du får maximal effekt av din lågkolhydratkost. Det kallas optimal ketos.
Mitt fasteblodsocker är fortfarande lite i högsta laget tycker jag. I går morse var det under 6 för första gången. Det är lite konstigt, förstår inte riktigt hur det här hänger ihop, men det har väl någonting med binjurarna att göra som jag skrev i ett annat inlägg. Jag mäter blodsockret nästan varje morgon nu för att se om det förändras något. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Hur bra är det då med ketos? Med tanke på hur jag mår nu så tycker jag såklart att det är bra. Det är inte något jag har eftersträvat, men jag ser ingen anledning att ta mig ur det nu när jag ändå är där och mår så bra. Ketos är ett naturligt tillstånd och som Jonas Bergqvist skriver i det här mycket läsvärda inlägget: Ketos är inget onormalt - bara ovanligt i en sockersjuk befolkning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar