lördag 20 februari 2016

Fluor - behöver man det?

Varje gång man stoppar något i munnen som innehåller kolhydrater (socker) av något slag bildar bakterierna som finns i munnan en syra som sakta bryter ner emaljen. Trots att emaljen är hårdare än benet i skelettet faller emaljytan sönder om frätangreppen blir tillräckligt många.

Karies fanns inte på stenåldern. Nu när jag äter en kost med väldigt lite kolhydrater (som man gjorde på stenåldern) funderar jag på om jag verkligen behöver använda tandkräm med flour.

Fluor är ett cellgift och kan mycket väl ge cancer i exempelvis skelettet vid riktigt höga doser. Forskning har visat att riktigt höga doser även kan ge störd hormonreglering och koncentrationssvårigheter.

Det krävs som sagt väldigt höga doser för att man ska blir förgiftad av fluor, 2-3 tuber tandkräm för ett barn som väger 10 kg, men jag tänker att vi får i oss många skadliga ämnen i små mängder varje dag. Vad blir effekten av totalen? Dessutom finns det små mängder fluor i dricksvattnet. Den kan kanske räcka med det.

Ska prova att borsta tänderna med tandkräm utan fluor på morgonen ett tag och se om det påverkar min tandhälsa något. Det finns flera tandkrämer utan fluor på marknaden. Jag testar den nedan just nu.
När jag var hos tandläkaren i slutet av förra året hade jag inga hål. Jag hade mycket hål som barn, men nu som vuxen har jag inte haft särskilt mycket. Känner mig ganska trygg i att jag inte kommer att få några problem om/när jag helt slutar med fluor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar