lördag 11 juli 2015

Räkna kalorier eller inte samt föreläsnings- och filmtips

Jag har alltid varit en person som har haft svårt med hunger/mättnadskänslor och lätt överäter. Som för många andra normaliseras detta när jag äter LCHF. Den allmänna uppfattningen är att när man äter LCHF behöver man inte räkna kalorier, man behöver bara tänka på att bara äta när man är hungrig och avstå när man inte är det. För någon med min bakgrund är det inte riktigt så enkelt. Att lära sig vad som är hunger och "annat" går inte över en natt. Jag har en förmåga att dra iväg och långsamt börja äta mer och mer.
När man äter LCHF blir det visserligen inte samma konsekvenser när man äter lite för mycket som om man äter enligt tallriksmodellen. Insulinnivåerna i kroppen är alltid låga på lågkolhydratkost eftersom man inte äter kolhydrater. Insulin är ju ett fettinlagrande hormon och gör dessutom att suget efter mer att äta ökar. Förbränningen i vila ökar också på LCHF, MEN någonstans finns det en brytpunkt. Man kan inte äta hur mycket som helst, inte ens på LCHF.

Jag räknar kalorier i perioder. Just nu gör jag det för att ha extra koll. Mitt kaloriintag ligger oftast mellan 1700-1800 kcal/dag. Lägre än så funkar mindre bra för mig, kanske kommer jag att öka på lite efterhand.

Bra information om hur insulin funkar och varför höga nivåer gör oss fetare och fetare finns i föreläsningen "Nyckeln till fetma" med dr. Jason Fung på Kostdoktorns medlemssidor. Det finns väldigt mycket bra filmer, föreläsningar och intervjuer där. Jag kan verkligen rekommendera alla att bli medlem. Första månaden är dessutom gratis och det är ingen bindningstid. Bli medlem här.

Vill även rekommendera filmen "Cereal Killers" som handlar om en 41-årig man som går över på LCHF och vilka hälsovinster han får av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar