måndag 3 februari 2020

MediYoga

För lite drygt 1 år sedan började jag en utbildning till MediYoga-instruktör. Jag upptäckte MediYoga via podden Yogiskt sommaren innan och insåg att det kunde vara något för mig. Efter ca ett halvår kände jag att detta var någonting jag ville förmedla till andra så jag anmälde mig till kursen till MediYoga-instruktör.

MediYoga är en lugn terapeutisk yogaform som stöds av svensk forskning. MediYoga består av andningsträning, mjuka yogarörelser, avslappning och meditation. Rekomenderas vid stress, utmattning, högt blodtryck, sömnproblem och nackryggont m.m.
Utbildningen pågick under hela vårterminen då vi i gruppen träffades en gång var fjärde vecka och tränade mycket MediYoga hemma däremellan. I juni var vi klara och jag har sedan dess hållt yogapass på min arbetsplats. Det går bättre och bättre. Jag känner mig alltmer säker i min roll som yogainstruktör. Att hålla yogapass ger mig enormt mycket. Dels att kunna ge andra något positivt och dels för att jag, trots att jag inte yogar själv under passet utan instruerar, släpper allt annat som händer i livet och världen för en stund. MediYoga och meditation, antingen att utöva själv eller guida andra är en stor friskfaktor för mig.

Titta gärna in på https://mediyoga.se/ och läs mer om MediYogans bakgrund, forskning, utbildning och mycket annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar