lördag 15 februari 2020

Matplanering - så här gör jag

Som sockerberoende är det extra viktigt att planera sina måltider. Jag ska aldrig hamna i situationen då jag är hungrig och inte har något planerat. Då kan det lätt bli något olämpligt.
Det funkar bra för mig att göra en plan och handla för en vecka framåt. Ofta gör jag mycket mat på helgen som jag kan ta med mig till jobbet och även äta på kvällen på vardagarna. Sedan brukar jag ha någon enkel extrarätt ifall det jag har planerat tar slut. Sådana bra extrarätter kan vara t.ex. laxfiléer i ugn, varmrökt lax eller någon bra salsiccia.
Jag gillar rätter med "allt" i, dvs även grönsaker, och rätter det är lätt att göra mycket av. Här kommer en lista med några favoriter:

Kyckling i löksås från Sandra en Sockersyster
Asiatisk kålpanna från Dietdoctor
Fisk med curry och räkor från Paleoskafferiet
Brasiliansk fiskgryta från Paleoskafferiet
Het limekyckling från LCHFarkivet

När jag planerar bra kan jag släppa maten och bara tänka på det när det är dags för mat. Stressen minskar och jag får mer tid över till annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar