tisdag 25 februari 2020

Behandlingsplan

Igår var jag och träffade min läkare och fick svar på alla mina funktionsmedicinska prover som jag lämnat. Det var både positiva och negativa nyheter.

Det positiva är att jag inte är överkänslig mot särskilt många livsmedel av de 270 st som testades. Bara ett livsmedel, paranötter, reagerar jag mycket på och sju stycken fick jag måttlig reaktion på. Dessa är äggula, nötkött, pumpafrön, vaktelägg, vildsvin, rådjur och lök. Det är egentligen bara äggula och nötkött, som jag äter ofta, som blir lite utmanande att göra uppehåll med.

Positivt var också att jag inte har några parasiter i tarmen.
Däremot har jag dålig tarmhälsa. Jag har både SIBO (Small Intestinal Bacterial Overgrowth) och Candida. Stor obalans i tarmfloran. Dåligt upptag av de flesta näringsämnena inklusive fett, protein och kolhydrater. Mycket av fettet verkar bara passera rakt igenom utan att tas upp. Mina blodvärden var bra på det mesta, men jag hade ändå brist på flera vitaminer och mineraler på cellnivå. D.v.s. det finns gott om vitaminer och mineraler i blodet, men det tas inte upp i cellerna där det gör nytta. Inte konstigt att jag är trött och energilös!

För att råda bot på detta har vi kommit överens om en behandlingsplan som innefattar både receptbelagda läkemedel (mot SIBO och Candida), kosttillskott, kost och livsstil för övrigt. Det ska bli mycket spännande att se vad som händer nu. Det kan dock ta tid, det är jag beredd på.

Frågan är bara hur i hela friden det kunde bli så här. Jag trodde i min enfald att eftersom jag ätit förhållandevis bra i flera år nu så skulle åtminstone vissa sådana här saker ha läkt ut och rättat till sig. Jag är otroligt tacksam för att jag hade möjlighet att göra detta nu. Nu kan det bara bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar