tisdag 12 september 2017

Min ketogena kost

Att vara i ketos innebär att man äter så lite kolhydrater så att kroppen börjar producera ketoner som bränsle för hjärnan och musklerna. Ketoner fungerar minst lika bra som bränsle som glukos. Ketos är ett naturligt tillstånd, men det är ganska ovanligt eftersom många stoppar i sig kopiösa mängder kolhydrater varje dag.

Den lilla glukos som kroppen behöver kan den själv tillverka och det gör den i levern av fett. Se inlägg om det här. Den processen heter glukoneogenesen. Att vara i ketos är det bästa sättet att förbränna så mycket fett som möjligt. Man blir en fettförbrännande maskin. Fett som kan användas som energi har vi alla, även smala människor, stor tillgång till. Framför allt sitter detta fett runt de inre organen.

Ketogen kost innebär att äta en kost där väldigt lite av den energi man intar kommer från kolhydrater och en stor andel av energin kommer från bra fetter. En missuppfattning som en del verka ha är att man måste totalnolla kolhydraterna. Det stämmer inte. Man kan äta upp emot 20 g kolhydrater/dag och ändå vara i ketos. Är man mycket fysiskt aktiv kan man sannolikt äta ännu mer kolhydrater än så.
Gårdagens middag. Köttfärssoppa, pofiberbröd och grönsaker.
Att nolla kolhydraterna helt under en längre period skulle inte jag rekommendera. Vi behöver de vitaminer, mineraler och mjuka fibrer som vi kan få från grönsaker. Jag äter själv gott om ovanjordsgrönsaker till varje måltid. Jag äter också hallon och nötter någon gång i veckan.

Jag har också provat att dricka vin när jag är ketos. Så länge man väljer ett vin med låg sockerhalt och inte dricker några stora mängder fungerar det alldeles utmärkt.

Hälsofördelarna med att äta ketogen kost är många. Kostdoktorn skriver mycket om det så där är ett bra ställe att börja läsa om man vill veta mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar