onsdag 6 september 2017

Frukost till barnen

Även om jag helst skulle vilja att mina barn inte åt socker eller gluten så tror jag inte på att förbjuda någon att äta en viss sak. Om mina barn hade glutenintolerans eller uppenbart reagerade på något annat negativt sätt på t.ex. gluten skulle jag såklart se till att de undvek just det. Nu försöker jag bara föregå med gott exempel, förklara varför jag äter som jag gör, erbjuda bättre alternativ och hoppas att de ska fastna för dem istället.
Just nu har barnen fastnat för en milkshake till frukost som det egentligen var min dotter som började göra. Grundreceptet för en portion är 1 banan, 1,5 dl mjölk, 1 tsk kakao och lite vaniljpulver. För att det ska bli mer mättande så har jag lagt till 1 ägg, 1 tsk MCT-olja och bytt ut lite av mjölken mot vispgrädde. Dessutom droppar jag i D-droppar, 1000 IE/portion nu under hösten och vintern. Mixas med stavmixer tills det är helt slätt. Att tillsätta ägg i milkshake är ett perfekt sätt att göra den mer mättande och näringsrik och man känner inte smaken av det alls.

Den här milkshaken går snabbt att göra, den går snabbt och lätt att äta när man är trött på morgonen och den innehåller varken tillsatt socker eller gluten. Sonen håller sig mätt fram till lunch. Dottern äter lunch lite senare så hon blir hungrig under sista lektionen före lunch ibland. Det tycker jag är en väldigt bra frukost och självklart passar den lika bra till vuxna frukostätare :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar