fredag 30 oktober 2015

Sockersjuka och biokemisk reparation

En gammal benämning på diabetes, som en del fortfarande använder, är sockersjuka. Det är en ganska bra benämning egentligen eftersom som diabetiker inte tål socker och blir sjuk av det. Det är ganska många diabetiker som inte gillar ordet. Det fick mig att tänka på att det finns faktiskt väldigt många sjukdomar och tillstånd som orsakas av socker. Sockerberoende är en av dem. Det skulle man också kunna kalla en sorts sockersjuka.
Senaste två veckorna har jag funderat på om jag kan ha några biokemiska obalanser i kroppen p.g.a. allt socker. Senaste åren har jag ätit mindre socker generellt sett än vad jag gjort tidigare i livet, men periodvis har det varit extrema mängder. Under nystartkursen som börjar på måndag kommer jag att få veta om jag behöver genomgå en biokemisk reparation.

När jag först hörde talas om biokemisk reparation tänkte jag att jag nog inte har några större obalanser. Fast under webinaret i måndags började jag fundera. Är den grundläggande orsaken för mina depressioner obalans i signalsubstanserna som i sin tur beror på sockret? Ibland har jag haft lite höga levervärden. Har det sin grund i mitt sockerintag? Hur är det med candida? Tröttheten som inte alltid har någon tydlig orsak? Ser fram emot att få veta.

2 kommentarer:

  1. Många av de sjukdomar och syndrom som vi leder av i den moderna världen beror på underliggande orsaker såsom kroniska infektioner, näringsbrister och/eller överexponering mot gifter, vilket i sin tur påverkar alla våra vitala organ i form av magen, tarmen, bukspottskörteln, levern, njurarna, hjärtat och hjärnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, socker (som ju faktiskt är ett gift) är ju väldigt inflammatoriskt.

      Radera