torsdag 1 november 2018

Yoga och meditation

Något som jag har tagit in mer i mitt liv under sommaren är yoga och meditation. Jag har yogat till och från under många år, främst Ashtangayoga, Yinyoga och Yoga Nidra. I somras upptäckte jag Kundaliniyoga och MediYoga som är lugnare former av yoga. Sedan dess har jag kört ett kortare yogapass och meditation dagligen. Ibland lite längre pass. Jag får gå upp i ottan för att hinna med det under dagen, men det är det värt. Yogan har hjälpt mig väldigt mycket med stress och oro. Jag har inte tänkt på eller märkt av effekterna av yoga så mycket tidigare, men nu är det desto tydligare. MediYoga och Kundaliniyoga har mycket bra effekt på stress, ångest och depression.
Ibland hör jag människor som säger: "Jag kan inte yoga, det är alldeles för långsamt, jag blir så rastlös". Jag tror att det är de människorna som behöver det som mest. Yogan kan väcka mycket tankar och känslor, men det behöver inte vara dåligt.

Några effekter av yoga:

  • Yoga ger mer styrka, större smidighet, bättre balans, större kroppskännedom, inre stillhet och avslappning.
  • Yoga ger bättre fungerande matsmältning, starkare nervsystem, och förbättrar blodcirkulationen.
  • Yoga är bra mot stress, man lär sig att bättre lyssna till kroppens signaler och man sover bättre.
  • Yoga lär dig styra din andning och ger dig därmed bättre kontroll på sinnet.
  • Yoga korrigerar ofta felställningar och obalanser i kroppen och gör att värk och spänningar i rygg, axlar, nacke och huvud blir avsevärt mindre och kan försvinna helt.
Vill du veta mer om yoga kan jag varmt rekommendera podden Yogiskt som du når från din vanliga podapp. Tjejerna som har podden är kundaliniyogalärare och behandlar alla möjliga livsfrågor ut ett yogiskt perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar