fredag 9 november 2018

Fokus på socker inför Världsdiabetesdagen

De närmaste två veckorna fokuserar Kostfonden extra på vårt sockerintag genom ett nytt inlägg varje dag. Detta sammanfaller med Världsdiabetesdagen den 14:e november. Detta är naturligtvis ingen slump. Antalet fall av diabetes typ 2 ökar explosionsartat. En sjukdom som mest av allt beror på ett för högt intag av socker och stärkelse. Det är dock inte bara diabetes som orsakas av socker. Även fetma, cancer, hjärt-kärlsjukdom, demens, fibromyalgi, artros, hål i tänderna, depression och mycket annat är konsekvenser av ett för högt sockerintag. För att inte tala om beroendet som sockret framkallar hos väldigt många.
Bilden är lånad från www.kostfonden.se
Jag har själv fått mycket bra effekter av att sluta med socker. Förutom att suget efter sött försvunnit, så har jag fått ordning på mage, depression, candida, lite för högt fasteblodsocker och jag har aldrig haft så bra tänder som nu.

Jag förundras ständigt över att vi människor tror att vi kan behandla våra kroppar hur som helst och sedan tro att det inte ska få konsekvenser. För mig är det ett lätt val att leva som jag gör. Utan inflammationsdrivande socker och gluten, utan sötningsmedel och andra tillsatser. Bara ren, naturlig mat. Mat med högt näringsvärde och som är bra bränsle för kroppen.

Jag vill se mina barn och eventuella barnbarn växa upp och kanske t.o.m. träffa mina barnbarnsbarn. Jag vill inte bara vara vid liv, jag vill LEVA och ha en bra livskvalitet. Olika krämpor och sjukdomar ska inte få begränsa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar