söndag 21 augusti 2016

Halvvägs i mitt 12-veckors PT-program

För 6 veckor sedan hoppade jag på ett 12-veckors kost- och träningsprogram. Jobbar med en PT som har en online-tjänst. All kommunikation sker via mail. Jag går till gymet på min arbetsplats två gånger i veckan och så kör jag tabata hemma två gånger i veckan. Förutom det är det löpintervaller och powerwalks på schemat.

Både kost och träning fungerar väldigt bra. Den här PTn tror, som jag, på en kost fri från socker och gluten. Riktig mat. Dessutom rekommenderade han mig att ta bort mejeriprodukter, även smör, under den här perioden. Det där med att ta bort alla mejerier var något som har varit riktigt bra för mig. Som jag har skrivit innan har jag provat mejerifritt tidigare, men ätit smör. Märkte inte någon större skillnad då, men nu när jag tog bort även smör har överätningsproblem försvunnit och jag mår mycket bättre generellt sett. Ska man sätta en stämpel på den kost jag äter nu är det mer åt paleohållet än LCHF. Den här kosten känner jag att jag kan fortsätta med, att jag VILL fortsätta med. Kanske att jag testar att lägga till vissa saker igen så småningom, dock inte mejerier.
Jag har känt att det har hänt saker i kroppen hela tiden under de här 6 veckorna. Första 4 veckorna gick jag inte ner jättemycket i vikt. Det var några få hekton varje vecka. En vecka stod jag still, men vecka 5 tappade jag 1,6 kg bara på den veckan. Nu efter 6 veckor har jag blivit av med 3,5 kg, 4,5 cm runt midjan och 2,5 cm runt höfterna. Jag har blivit mycket starkare. Första veckan kändes det väldigt tungt med träningen och jag undrade vad jag hade gett mig in på, men styrkan och konditionen har förbättrats snabbt. Nu tycker jag inte att träningspassen är några problem även om de fortfarande är utmanande och jag blir ordentligt trött och svettig. Fast nu kommer det att bli riktigt jobbigt ett par veckor igen. Idag fick jag lite nya tabataövningar plus att jag ska köra längre tabataintervaller och även längre löpintervaller.

Idag fick jag också skicka in nya bilder på mig själv som PTn skulle jämföra med startbilderna. Man ser absolut skillnad, särskilt på magen där jag har tappat flest centimetrar. Ska bli jättespännande att få jämföra startbilderna och 12-veckorsbilderna sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar