måndag 2 januari 2017

Hårmineralanalys

Som jag har skrivit om tidigare har jag genomgått en Biokemisk Reparation (BKR). Började med den för lite mer än ett år sedan och mitt mående har förbättrats en del under året, men mycket tycker jag ändå har fattats. Det har långsamt gått upp för mig att jag har haft utmattningssyndrom. Trots att folk i princip har sagt det till mig rakt ut så har jag inte fattat. Först nu, när jag kört huvudet i väggen ytterligare några gånger och hört andra berättat om sin utmattning, har jag förstått.

BKR och insikterna att jag måste ta det lugnare med t.ex. träning har fört mig mig lite framåt, men inte ändra fram. För ett par månader sedan bestämde jag mig för att göra en hårmineralanalys. Man klipper av hår på några olika ställen i nacken och skickar in de innersta 2-4 cm av håret. Sedan får man vänta några veckor innan provresultatet kommer.
Sedan hade jag ett samtal med den som har hjälpt mig med analysen. Det var väldigt intressant. Det var mycket som inte var som det skulle och jag kommer inte ens att kunna återge allt här. Jag har fått rekommendationer om vilka kosttillskott jag ska ta och om vad jag ska tänka på när det gäller kosten. Analysen visade i princip på samma sak som BKR, d.v.s. binjureutmattning, dåligt fungerande sköldkörtel och depression, men det blev mer tydligt vilka obalanser jag har och exakt vilka kosttillskott jag behöver ta. De flesta kosttillskotten har jag tagit förut, men uppenbarligen inte tillräckligt länge. En del kosttillskott som jag åt innan kunde jag sluta med.

Analysen visade också på att jag har en hel del kvicksilver i kroppen. Tillräckligt mycket för att man kan må dåligt av det. De höga halterna kommer troligtvis av att jag för ett par år sedan tog bort 3-4 amalgamfyllningar på kort tid. Jag vet inte exakt hur det ska gå till när man tar bort amalgamfyllningar för att det ska bli så skonsamt som möjligt, men jag gjorde det hos en vanlig tandläkare utan att ta något som förebygger eller avgiftar. Kvicksilvret kommer m.a.o. ut i kroppen när man borrar bort det och det tar väldigt lång tid innan det försvinner. Jag antar att jag borde tagit en del antioxidanter och mineraler i samband med att fyllningarna togs bort. Det får bli avgiftning nu istället och det blir en del nygamla kosttillskott p.g.a. det också.

Nytt för mig var också att jag har för låg saltsyraproduktion. Det kan ju förklara att jag känner mig uppblåst och gasig när jag har ätit. Analysen visade också att jag är en metabolic type Slow 1. Det är väldigt vanligt, 75% av befolkningen är det. Det man vill göra är att förbättra metabolismen. Inte för att jag ska gå ner i vikt utan för att jag ska få mer nytta av den näring jag äter på cellnivå.

Nu kör jag på med dessa rekommendationer och så är det dags för en ny analys om ett par månader.

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant inlägg!
    Var gjorde du testet?
    Var det "bara" hårmineralanalys? Trodde inte att man kunde se så mycket i dem.
    Häln Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese!
      Jag gjorde min test hos Arteget (arteget.se), men det finns många företag som gör dem. Prova att googla.
      Jag gjorde bara hårmineralanalys nu. Man kunde se jättemycket. Jag har även gjort en väldigt massa vanliga blodanalyser, men ett blodprov är ju bara en ögonblicksbild. I en hårmineralanalys ser man hur det har varit de senaste 2 månaderna.
      Maria

      Radera