söndag 22 mars 2015

Varför äter man för mycket?

Det är en fråga jag har frågat mig själv många gånger. Först nyligen har jag förstått lite mer. När jag äter lite för mycket kolhydrater märker jag att jag förlorar mättnadskänslan. Jag kan sitta och äta och tänka att nu borde jag vara mätt, men jag är inte mätt och inte nöjd. Videon nedan har jag haft med i bloggen tidigare, men den förklarar fenomenet med varför man bara vill ha mer och mer på ett bra sätt.

När jag tar bort kolhydraterna ur min kost normaliseras mina hunger- och mättnadskänslor väldigt snabbt. Det är så befriande att slippa känna det där suget hela tiden. För mig är det bästa att aldrig äta något med mycket kolhydrater. Även om det bara är en liten mängd kan den söta smaken trigga ett sug som är svårt att stoppa.


Det låter kanske inte så enkelt att aldrig äta något sött, men det ÄR vanligtvis enkelt. Sköter jag min kost är jag oftast inte sugen, men ibland blir det ändå svårt. I vissa situationer eller tillstånd triggas sötsuget ändå. Dessa situationer är olika för olika människor, men för väldigt många är det stress. Så även för mig. Sömnbrist är en annan. Det finns flera och jag är glad att jag har börjat bli uppmärksam på dessa saker. Det gör det hela lättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar