måndag 12 januari 2015

Viljan att förändra

Innan jag hittade LCHF trodde jag hela tiden att förr eller senare skulle någonting hända så att jag blev pigg, frisk och smal. Plötsligt skulle jag få motivation, vilja och disciplin att ta tag i mig själv och sätta igång. Ibland satte jag igång och ibland gick jag ner massor i vikt, men jag mådde ju ändå inte bra. Jag var ändå trött och energilös och som en följd av det så var jag inte på bästa humör. Snart orkade jag inte "hålla igen" länge och gick upp allt jag hade gått ner och lite till. I bästa fall hände det när jag nått min målvikt, oftast efter bara några minuskilon på vågen eller i värsta fall några dagar. Jag har alltid varit på väg upp eller på väg ner i vikt, aldrig lyckats hålla vikten på en lagom nivå.


Jag tror jag hörde talas om LCHF första gången av en kompis vars personlige tränare var väldigt inne på LCHF. Den här PTn sa att man inte skulle äta någonting som innehöll över 5 kcal/100 g och bara äta tre måltider per dag. Detta var 2010 och jag tyckte det lät galet att äta bara 3 gånger per dag och väldigt svårt att äta så lite kolhydrater. Nu vet jag att det inte alls är svårt. Jag bytte dock ut min frukost bestående av bröd och yoghurt till en blandning av turkisk yoghurt, keso, lite vaniljyoghurt och hallon med kokt ägg till. Jättegott och mättande och mycket bättre ur kolhydratsynpunkt.

Detta var i början av mina riktigt tuffa år och det blev bara värre. Under delar av de åren hade jag svårt att äta alls. Det fanns ingen aptit och vikten höll sig således i schack. Allt det här gjorde att jag ändå kände att det blev viktigare än någonsin att ha ett bra liv. Eftersom jag inte mådde bra behövde någonting förändras. Mycket terapi blev det och även medicinering mot den depression jag hamnade i när allt började lugna ner sig. Både terapi och mediciner hjälpte mig väldigt mycket. Har också läst en del bra böcker om personlig utveckling.

När jag sedan började med LCHF fick jag ytterligare en pusselbit. Jag blev pigg och fick en massa energi. Det påverkade i sin tur min sinnesstämning. Allt detta tillsammans gör att jag mår bättre idag än någonsin. Jag har ett bra liv och kan känna tacksamhet för så många saker i mitt liv.

Med allt det här vill jag säga att om man vill må bättre, bli friskare, bli smalare eller vad det nu kan vara så måste man göra någonting annorlunda. Utan att du förändrar någonting kommer det bara att fortsätta som förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar