tisdag 27 november 2018

Kaffestopp

Sedan jag blev abstinent på riktigt vid midsommar har jag tappat intresset för en del mat och drycker som jag såg som en självklarhet tidigare. En av de sakerna är kaffe. Jag har tagit en kopp på morgonen när jag kommit till jobbet bara för att jag brukar göra det. Jag har tyckt det har varit lite mysigt, men egentligen inte så gott. Efter lunch brukade jag ta en kopp till. Så jag gick ett tag och tänkte på att jag kanske lika gärna kunde sluta.

Jag har slutat med kaffe en gång tidigare för två och ett halvt år sedan och då fick jag kraftiga abstinensbesvär i form av huvudvärk. Det gjorde nog att jag gick och drog mig lite nu och inte fick tummarna ur. En annan sak är min mage som är ganska trög. Jag var lite rädd för att det skulle bli totalstopp om jag slutade med kaffe :).

I förra veckan hade jag ett samtal med duktiga Jenny Koos på Vulverine om hormonhälsa. Jag hade en frågeställning som jag ville höra hennes syn på. Ett av hennes råd var att inte dricka kaffe eller något annat som innehåller koffein. Då slutade jag på studs.

Ett dygn efter sista kaffekoppen kom huvudvärken. En skitjobbig huvudvärk som inte gick över ens med tabletter. Jag brukar dra mig för att ta tabletter och försöker prova med andra saker först som avslappning, yoga och saltshot, men nu hjälpte verkligen ingenting. Två dygn efter sista koppen hade huvudvärken lättat så pass att jag klarade mig utan tabletter och under tredje dygnet försvann den helt. Ändå helt ok.

Än så länge är magen helt ok. Lite trögare kanske, men inte helt stopp :). Jag försöker parera med mer fiberhusk och MCT-olja i de örtteer jag dricker.

När jag får så där hemska abstinensbesvär så blir jag bara ännu mer motiverad och tänker att den där skiten (kaffet) vill jag aldrig dricka igen. Jag blir mer medveten om vilket gift det är och hur det påverkar mig. Det finns positiva effekter av kaffe också, men de negativa effekterna överväger skulle jag säga. Särskilt om man tänker stress, sköldkörtel och binjurar.

Nu dricker jag bara bra örtteer från bl.a. Pukka, Yogite och Four o'clock. Så här till advent kan jag tipsa om en ny favorit från Four o'clock, Lakritskryddor. Det innehåller lakritsrot, stjärnanis, kanel, apelsinskal, kardemumma och och nejlika. Bra alternativ till glögg som innehåller väldigt mycket socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar